Trening

Czy Warto Biegać na Czczo? (Wady i Zalety)

0 comments

Bieganie to forma aktywności fizycznej, którą wybierają osoby pragnące pozbyć się nadprogramowych kilogramów.

Nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ dyscyplina ta spala bardzo duże ilości kalorii. Godzina truchtu wymaga zużycia przez organizm około 500-600 kilokalorii.

Często można natknąć się na opinie, mówiące, że bieganie na czczo pozwala spalić jeszcze więcej energii.

Dlatego wiele młodych dziewczyn oraz kobiet decyduje się na podejmowanie tej aktywności jeszcze przed śniadaniem.

Czy bieganie na czczo spala więcej kalorii?

Bieganie to bardzo duży wysiłek dla organizmu, jednak niezależnie od tego, czy wykonuje się go na czczo czy też po posiłku, spala on tyle samo kilokalorii.

Praca wykonana przez nasze mięśnie jest bowiem dokładnie taka sama. W przypadku biegania na czczo organizm ma jednak znacznie mniej łatwo dostępnej energii, dlatego nierzadko nie będzie zdolny wykonać takiego treningu, jaki zrobiłby po posiłku.

Paradoksalnie wtedy zamiast spalić więcej kalorii, spalimy ich mniej. Jednak pomijając ten aspekt, wykonując dokładnie taką samą jednostkę treningową, zużyjemy taką samą ilość energii.

Korzyści z biegania na pusty żołądek

Według badań bieganie bez spożycia posiłku może przynieść korzystny wpływ na nasze samopoczucie i zdrowie. Zatem sprawdźmy jak oddziaływują na nasz organizm.

Zwiększone spalanie tłuszczu

Bieganie na czczo jest najbardziej znane ze swojego rzekomego wpływu na spalanie tłuszczu. Chodzi o to, że twoje ciało zużywa więcej tłuszczu jako energii, ponieważ twoje zapasy węglowodanów są niskie.

Rezultatem jest większe spalanie tłuszczu, czyli „utlenianie”.

Zmniejszone spożycie energii

Jeśli próbujesz schudnąć, ćwiczenia na czczo mogą pomóc kontrolować spożycie energii.

Mężczyźni, którzy biegali na czczo, zużywali mniej energii w ciągu 24 godzin, ale także, że ćwiczenia na czczo obniżyły spożycie energii w ciągu 24 godzin.

Naukowcy przypisali to wątrobie, która również przechowuje glikogen. Twoje ciało korzysta z zapasów glikogenu w wątrobie, gdy poziom glikogenu we krwi i mięśniach jest wyczerpany.

Zdaniem naukowców wpływa to na pobór energii przez sieć neuronową wątroba-mózg.

Mniej problemów z trawieniem

Podczas długotrwałych ćwiczeń często występują problemy trawienne, takie jak:

  • skurcze żołądka lub jelit
  • nudności
  • wymioty
  • biegunka

Objawy te często dotykają sportowców, którzy biegają na duże odległości lub trenują przez dłuższy czas. Jeśli masz skłonność do problemów trawiennych wywołanych wysiłkiem fizycznym, bieganie na pusty żołądek może być idealne.

Wady biegania na pusty żołądek

Bieganie na czczo ma pewne wady. Oto, co zostało już potwierdzone:

Zmniejszona intensywność treningu

Chociaż organizm może wykorzystywać tłuszcz jako paliwo, nie jest to zrównoważone.

Kiedy twoje zapasy tłuszczu nie sprostają wymaganiom twojego biegu, pojawi się zmęczenie. Utrudnia to utrzymanie wysokiej intensywności lub tempa.

W jednym z badań, bieganie po poście wiązało się z niższą wytrzymałością u 10 mężczyzn. Badania wykazało, że ćwiczenia po jedzeniu poprawiają długotrwałą wydolność tlenową.

Ryzyko kontuzji

Gdy twoje zapasy energii spadają, bardziej prawdopodobne jest, że poczujesz się zmęczony.

Zmęczenie może zwiększyć ryzyko kontuzji podczas aktywności fizycznej. Ponadto Twój mózg potrzebuje glukozy do prawidłowego funkcjonowania.

Jest to szczególnie ważne podczas ćwiczeń, kiedy organizm wykorzystuje również glukozę do napędzania mięśni. Jeśli biegasz na czczo, mózg może nie uzyskać wystarczającej ilości energii.

Ćwiczenie odpowiedniej formy i zwracanie uwagi na otoczenie może być trudne.

Utrata mięśni

Kortyzol to hormon wytwarzany przez nadnercza.

Kontroluje podstawowe funkcje, takie jak poziom glukozy we krwi i odpowiedź na stres. Na wysokich poziomach kortyzol wspomaga rozpad białek w komórkach mięśniowych.

Zwiększa to utratę i osłabienie mięśni. Twój poziom kortyzolu jest najwyższy wczesnym rankiem.

Bieganie na pusty żołądek, które zwykle wykonuje się rano, może negatywnie wpłynąć na mięśnie.

Bieganie na czczo to mit?


Opinie, jakoby bieganie na czczo pozwalało spalić więcej kilokalorii nie jest całkowicie bezpodstawne. Wynika natomiast ze złej interpretacji faktów naukowych.

Podczas biegania bez posiłku, jedynym materiałem energetycznym dla organizmu są tłuszcze. Faktycznie zatem, podczas aktywności na czczo organizm czerpie energię z rozkładu tłuszczów.

Osoby bez odpowiedniej wiedzy, którym zależy na pozbyciu się zbędnych kilogramów, uważają ten efekt za niezwykle poważany. Jednak w szerszym spojrzeniu na cały problem, kwestia ta tak naprawdę nie ma znaczenia. Rozważmy dwa przypadki. W pierwszym, amator biega przed śniadaniem.

Podczas wysiłku zużycie 500 kilokalorii pozyskanych przez organizm z utleniania tłuszczów. Po treningu naturalnie zje odżywczy posiłek, a pozyskane w ten sposób makroskładniki, organizm zmagazynuje na później.

Podsumowując

500 kilokalorii zostanie spalone z tłuszczów, ale to co zjemy zostanie zmagazynowane.
W drugim przypadku, amator idzie biegać po śniadaniu. Jedzenie sprawiło, że ma naturalnie podwyższony poziom glukozy we krwi oraz większe zapasy glikogenu w mięśniach.

Podczas wysiłku organizm może czerpać ze swojego najwydajniejszego źródła energii – węglowodanów. Rozkładowi nie ulegają zatem tłuszcze, ale glikogen.

Zatem nie stracimy tych 500 kilokalorii „z tłuszczu”, ale w efekcie treningu, „świeże” makroskładniki z posiłku nie zostaną zmagazynowane i przekształcone w tkankę tłuszczową. Widzimy zatem, że w obu przypadkach efekt energetyczny jest taki sam.

Oczywiście istnieją różnice między metabolizmem glukozy i tłuszczów. Ten drugi jest dla organizmu znacznie trudniejszy, zatem może pochłaniać większe ilości energii. Jednak w ostatecznym rozrachunku różnice te są marginalne.

Podsumowanie: Czy bieganie na czczo jest złe?


Jeśli zatem glukoza jest najlepszym paliwem dla organizmu, to czy bieganie na czczo jest szkodliwe?

Dla zwykłego amatora – zupełnie nie. Jeśli tylko czujesz się dobrze biegając z pustym żołądkiem, bez obaw możesz to robić.

Unikać wysiłku bez posiłku powinny jedynie osoby z cukrzycą, bo grozi to wystąpieniem bardzo niebezpiecznej hipoglikemii.

Niemniej jednak w środowisku wyczynowców lub chociażby ambitnych amatorów, bieganie na czczo zdecydowanie nie jest polecane.

Bez posiłku organizm nie jest w stanie wykonać intensywnego treningu jakościowego. Jak już zostało wspomniane, może to również rzutować na mniejsze spalanie kalorii, w wyniku wykonania krótszego treningu.

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*