Rola magnezu i nawodnienia w codziennej diecie.

Magnez powinien być podstawowym składnikiem zdrowej diety. Znajduje się we wszystkich komórkach organizmu ludzkiego. To on reguluje napięcie mięśni, poprawia trawienie, zapobiega osteoporozie i tworzeniu się kamieni nerkowych, rozszerza drogi oddechowe, chroni organizm przed toksynami i wspomaga układ odpornościowy.
Badania na Uniwersytecie Harvarda potwierdziły, że codzienna dawka magnezu o 33% zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę, zapobiega też depresji i migrenie.

My Polacy cierpimy na niedobór magnezu i spożywamy go o 40% mniej niż powinniśmy.
Dorosła kobieta potrzebuje 320 mg magnezu, zaś dorosły mężczyzna 420 mg.

Jak możesz rozpoznać, że nie masz wystarczającej ilości tego pierwiastka?
Organizm sygnalizuje nam brak magnezu w postaci dolegliwości takich jak:
– skurcze mięśni,
– drganie powiek,
– ogólne zmęczenie,
– bóle głowy,
– wypadanie włosów,
– mniejsza koncentracja,
– rozdrażnienie, nerwowość,
– kołatanie serca,
– bezsenność.
Jeśli masz któreś z powyższych objawów postaraj się uzupełnić niedobór magnezu w diecie.

Podpowiem Ci, które produkty są bogate w magnez:
1. Nasiona i orzechy: Nasiona dyni, migdały, nasiona słonecznika, orzechy brazylijskie, nerkowce, orzeszki piniowe, siemię lniane, orzesznik jadalny.
2. Warzywa liściaste: Szpinak, jarmuż, botwina
3. Ryby: makrela dziki łosóś, halibut, tuńczyk
4. Rośliny strączkowe: soja, fasola biała, czerwona i czarna, ciecierzyca, soczewica
5. Owoce: Avocado, banany
6. Ciemna czekolada
7. Kasza gryczana, jęczmienna, ryż biały i brązowy
8. Woda Magnesia

IMG_20151020_095619

Wchłanianie magnezu bardzo zależy od składu naszych codziennych posiłków oraz od spożycia wody. Twarde wody mineralne są istotnym źródłem magnezu a wchłanianie tego pierwiastka z wód jest zdecydowanie lepsze niż z naturalnych produktów spożywczych. Na wchłanianie magnezu ogromne znaczenie ma zawartość wapnia w naszej diecie. Gdy spożywamy duże ilości mleka i jego przetworów czy też błonnika pokarmowego (płatki owsiane, warzywa) oraz tłuszcze zwierzęce (mięso, wędliny) następuje znaczne pogorszenie wchłaniania magnezu. Jeśli pijemy za dużo kawy, spożywamy za dużo przetworzonej żywności, leczymy się antybiotykami, stosujemy antykoncepcję, leki uspokajające czy odchudzające, sami działamy niekorzystnie na jego wchłanianie. Dodatkowo zawartość magnezu zmniejsza się w sytuacjach stresowych i podczas dużego wysiłku fizycznego.
Osoby aktywne fizycznie, zajmujące się sportem amatorsko i zawodowo muszą szczególnie dbać o odpowiedni poziom nawodnienia i magnezu w swojej diecie.

20151010_180603
Dlaczego tak ważne jest regularne picie wody?
Woda dotlenia i reguluje temperaturę naszego ciała. Dostarcza nam składników odżywczych do wszystkich narządów. Picie wody pomaga w usunięciu toksyn z organizmu, poprawia metabolizm i trawienie.
W trakcie wysiłku fizycznego wraz z potem tracimy dużą ilość wody i soli mineralnych. Nasze mięśnie intensywnie pracują, co wiąże się z wydatkiem energetycznym. Powstają duże ilości ciepła, które muszą zostać usunięte, aby nie dopuścić do przegrzania. Oddanie nadmiaru ciepła odbywa się przez poszerzenie naczyń krwionośnych, parowanie przez powierzchnię skóry i pocenie.
Podczas treningu średnio tracimy 1-1,5 litra potu. Przy intensywnym wysiłku jak maraton, czy mecz koszykówki mogą to być ubytki nawet do 3-4 litrów. Każdy z nas powinien wypijać do 2 litrów wody dziennie, a gdy trenujemy dodatkowo 400-800ml wody na każdą godzinę treningu.

20151010_173513
Jakie są objawy odwodnienia?
Objawy odwodnienia to  suchość w jamie ustnej, upośledzone wydzielanie śliny, uczucie pragnienia, zaczerwienienie skóry, rozdrażnienie, zaburzenia koordynacji ruchów oraz ogólne osłabienie.

Od dwóch miesięcy piję wodę Magnesia. Każda butelka 1,5 litrowa zawiera 255 mg magnezu w postaci łatwo wchłanialnej. Magnesia to woda średnio zmineralizowana, z niską zawartością sodu.  Można ją pić codziennie. Nie obawiajcie się, magnezu nie można przedawkować, gdyż organizm wchłania tylko tyle ile potrzebuje, a jego nadmiar usuwa.

Przed treningiem, w trakcie i po, zawsze mam Magnesię przy sobie.

20151006_174029

20151006_185113

Przeanalizuj swój jadłospis, wzbogać go o produkty bogate w magnez, zwiększ spożycie wody i długotrwale wyrównaj poziom. Jestem pewna, że Twoje samopoczucie i wyniki sportowe wyraźnie się poprawią.
Na zakończenie tego postu ogłaszam Konkurs.
Nagrodą jest voucher na miesięczny zapas niegazowanej wody Magnesia.
Wystarczy pod tym postem udzielić odpowiedzi na pytanie „Dlaczego chciałbyś wygrać voucher na miesięczny zapas wody Magnesia?”
Wybiorę jedną, moim zdaniem najciekawszą odpowiedź.
Konkurs trwa do 6 grudnia 2015 do godz. 23:00, a wyniki zostaną ogłoszone w ciągu 24 godzin.

Powodzenia!

 

19 thoughts on “Rola magnezu i nawodnienia w codziennej diecie.

  • Listopad 30, 2015 at 9:00 pm
    Permalink

    Taki zapas zawsze w domu sie przyda by mieć pod ręką coś co jest niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wyjątkowość tej wody polega na tym ze posiada wysoką zawartość magnezu a niską ilością sodu dlatego idealnie sie sprawdzi. Warto zadbać o siebie nie tylko od zewnątrz ale i od wewnątrz 🙂

    Reply
    • Listopad 30, 2015 at 9:06 pm
      Permalink

      Całkowicie się z Tobą zgadzam! 🙂

      Reply
  • Listopad 30, 2015 at 10:07 pm
    Permalink

    O ile latem wypijam odpowiednią ilość wody tak w chłodniejsze dni zupełnie o tym zapominam a wodę na trening kupuję na szybko z automatu .. taki zapas miałabym w pracy gdzie spędzam większą część swojego dnia drugą zgrzewkę miałabym w samochodzie a kolejną w pokoju młodego , jedną butelkę obowiązkowo zawsze pod ręką czyli w torebce 🙂

    Reply
    • Listopad 30, 2015 at 10:17 pm
      Permalink

      Właśnie latem pijemy więcej, dlatego poruszyłam taki temat, żeby Wam przypomnieć, a wodę naprawdę polecam. Pozdrawiam! 🙂

      Reply
  • Grudzień 1, 2015 at 9:52 am
    Permalink

    Odkąd zmieniłam swoje życie, piję dużo wody. Zamieniła słodkie napoje gazowane na wodę, gdyż w wodzie nie ma cukrów i sztucznych substancji chemicznych. Wypiłam około 2-2.5 litra wody dziennie, oczywiście wszystko zależy od dnia bo w dni treningowe trochę więcej. Dzięki piciu wody znacznie łatwiej było zrzucić parę kilo, ponieważ woda poprawia trawienie a samo picie wody zapewnia nam uczucie sytości i nie dostarcza nam zbędnych kalorii. Dodatkowo woda poprawia wytrzymałość fizyczną oraz reguluje temperaturę naszego ciała.

    Reply
  • Grudzień 1, 2015 at 7:48 pm
    Permalink

    „Dlaczego chciałbyś wygrać voucher na miesięczny zapas wody Magnesia?”
    Bo staram się jak mogę regularnie pić wodę, ale nie zawsze mi to wychodzi niestety 🙁 Jak kupię sobie zgrzewkę i postawie przy biurku w pracy, to jakoś automatycznie piję wodę, którą mam w zasięgu wzroku. Ale jak skończą się zapasy, to czasem… przez cały dzień wypijam tylko jedną szklankę „nawilżacza”. A taki wodny abonament przydałby mi się zwłaszcza teraz – pracy mam w bród, więc brak czasu, żeby wyskoczyć do sklepu po wodę. Do tego kawusia i ostry stres… tiki w oku z powodu niedoboru magnezu murowane 🙁 No i kilma, która wysusza skórę, więc przydałoby się dobre nawilżenie od środka. Więc Iza jak nie chcesz mieć czytelniczki z latającą powieką, skórą suchą jak pergamin i innymi przykrymi dolegliwościami związanymi z niedostatecznym nawilżeniem, to ufunduj dla mnie wraz z Magnesią wodny abonament 😉

    Reply
  • Grudzień 1, 2015 at 9:20 pm
    Permalink

    Lena biega zdrowo żyje… tylko wodę z kranu zawsze pije.
    Lena tańczy i posty lajkuje… od tego wysiłku kolejną szklankę wody potrzebuje.
    Lena skacze, siódme poty wciąż wyciska… leje wode wprost do pyska.
    Lena trenuje o zdrowie się stara… tylko skurcz łydki dziś jej na to nie pozwala.
    Lena leży i spać nie może… większa ilość magnezu na pewno jej pomoże
    Lena rymuje, że magnesi potrzebuje bo nerkowce i botwina jej nie smakuje 😉

    Reply
  • Grudzień 1, 2015 at 9:27 pm
    Permalink

    Pięknie! Nawet wierszem można odpowiedzieć 🙂 Brawa!

    Reply
  • Grudzień 2, 2015 at 12:57 pm
    Permalink

    Witam wszystkich na początku chciałbym pogratulować artykułu bo jest to bardzo ważna kwestia często pomijana nie tylko przez osoby aktywne fizycznie ale przez większość ludzi. Moją pasja poza biegiem (ok 5 treningów w tyg) jest też pomaganie innym ludziom zwłaszcza w temacie zdrowia, dlatego też to wiąże się z wykonywanym zawodem (Ratownik Medyczny).
    Ale może skupmy się na pytaniu 🙂 Dlaczego chciałbym wygrać? Bo na pewno dobrze bym to wykorzystał woda z magnezem przydała by mi się zarówno podczas treningów i „ostrych” dyżurów gdzie rola odpowiedniego nawodnienia rzutuje na odpowiednie funkcjonowanie całego organizmu 🙂
    Poza tym jako „sportowiec” robię sobie cykliczne badania ostanie wykazały że mój poziom magnezu balansuje przy dolnej granicy ;/
    Pozdrawiam

    Reply
    • Grudzień 2, 2015 at 1:51 pm
      Permalink

      Dziękuję za odpowiedź. Również Pozdrawiam! 🙂

      Reply
  • Grudzień 6, 2015 at 11:35 am
    Permalink

    Zgrzewkę magnesi bym chciała, żebym prawidłowo funkcjonowała 🙂

    Reply
    • Grudzień 6, 2015 at 11:53 am
      Permalink

      Do wygrania jest miesięczny voucher wiec to będzie więcej niż 1 zgrzewka 😉

      Reply
  • Grudzień 6, 2015 at 11:37 am
    Permalink

    Mija już 4 miesiąc odkąd jestem na zdrowej diecie, ćwiczę i czuję się z tym świetnie. Jesteś jedną z moich motywacji, cieszę się z każdego Twojego kolejnego sukcesu. Cały jednak czas mam mały problem właśnie z piciem odpowiedniej ilości wody, próbuję już przelewać ją sobie do shakera, aby mniej więcej odmierzać dziennie tę prawidłową ilość, ale jest z tym różnie. Długa droga przede mną do sylwetki o jakiej marze, ale może ten czas umili mi wygrany zapas wody Magnesia u Ciebie 🙂

    Reply
    • Grudzień 6, 2015 at 11:52 am
      Permalink

      Super! 🙂 Trzymaj tak dalej! 🙂

      Reply
  • Grudzień 6, 2015 at 12:42 pm
    Permalink

    „Dlaczego chciałbyś wygrać voucher na miesięczny zapas wody Magnesia?”
    Wiemy, że woda to podstawa piramidy żywieniowej dla sportowców jak również dla osób, które prowadzą mniej aktywny tryb życia. Rekomendowanym sposobem uzupełniania płynów jest nawadnianie co najmniej 1–2 litrami niesłodzonych napojów w postaci wody mineralnej. Woda może być u niektórych jak już nie jest dobrym przyjacielem jednak w dni treningowe ilość wody jaką spożywam idzie w kierunku 2,5l. Przecież nam kobietom picie wody pomaga nie tylko dbać o zdrowie, ale też zachować piękny i młody wygląd jak również pomaga schudnąć i mieć na odpowiednim poziomie metabolizm. Woda nadaje blask oczom, gładkość skórze i daje doskonałe samopoczucie i dobry nastrój. Jeśli czuję się zmęczona, nie mam ochoty na aktywność, to jest dla mnie oznaka, że jestem odwodniona i kółko się zamyka. Rodzaj pracy jaki wykonuje czasami utrudnia mi spożycie wody jednak to jest blokada tylko w głowie włącz guziczek a będzie Ci podane na tacy piękny wygląd i miłe samopoczucie :)))) Dlatego staram się dbać by dziennie wypić 1-2 litrów wody.
    A co z minerałami? Od kiedy moje życie zaczęło się bardziej FIT zaczęłam zwracać uwagę na wiele aspektów. W końcu przyszedł czas kiedy wyrobiłam w sobie nawyk sprawdzania zawartości opakowania by wiedzieć co kupuję dla siebie i męża. Różnica między wodą mineralnej a źródlaną jest zdecydowana ponieważ po wypiciu butelki wody źródlanej w organizmie nie zostanie nic z pożytecznych składników mineralnych. Zaś wody źródlane to wody o śladowej ilości składników mineralnych, a im mniej w wodzie minerałów, tym wartość zdrowotna mniejsza. Natomiast z butelki wody mineralnej z dużą zawartością minerałów pozostanie ich odpowiednia ilość. Więc jaki morał z tego picie odpowiednio „wyselekcjonowanej” wody spośród wszystkich rodzajów wody ma swoje plusy więc poświęć 10 minut na czytanie etykiet a wyjdzie to nam na zdrowie:)

    Reply
    • Grudzień 6, 2015 at 6:09 pm
      Permalink

      Dzięki za odpowiedź. Pozdrawiam! 🙂

      Reply
  • Grudzień 6, 2015 at 5:22 pm
    Permalink

    ZACZNĘ OD POCZĄTKU…
    Od maja 2014 moja przygoda z dietą miała swoje wzloty i upadki. Do września 2014 udało mi się z pomocą dietetyczki zrzucić blisko 14kg, ale ćwiczenia były mi zawsze obce. Wodę piłam regularnie ~2l dziennie, nawet i bez diety, bo po prostu lubię, ale od kiedy poszłam na studia i się wyprowadziłam nastało trochę zmian. Przede wszystkim – zaczęłam ćwiczyć! Pod blokiem mam piękny, ogromny park w którym aż szkoda nie pobiegać i się poruszać. Jednak przyszedł problem z wodą. Nie mam kiedy jej kupować, bo albo jest za ciężka (nie mam samochodu) albo za szybko wypijam… Więc zupełnie przestałam ją pić 🙁 Przerzuciłam się na herbatę, ale wiadomo, woda to woda. W szczególności woda z magnezem, którego bardzo mi brakuje i muszę brać magnez w tabletkach bo łapią mnie skurcze i opada mi czasem powieka :/ Poza tym, jakoś nagle wszystko zaczęło się zmieniać (nawet po 7 latach zmieniłam fryzurę!) i ta woda jakoś tak stanowi dość duży brak w mojej codziennej diecie. Byłabym wniebowzięta gdybym mogła otrzymać tyle wody, bo w końcu popchnęłoby mnie to do zerwania z tym wszystkim, co było i rozpoczęcia nowego rozdziału. Pozdrawiam ciepło! 🙂

    Reply
    • Grudzień 6, 2015 at 6:08 pm
      Permalink

      Dzięki za zgłoszenie. Pozdrawiam! 🙂

      Reply
  • Grudzień 7, 2015 at 5:14 pm
    Permalink

    Wszystkim dziekuję za udział w konkursie. Najbardziej spodobał się wierszyk Lena Biega. Serdecznie gratuluję! 🙂

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *