Jak zacząć biegać? Moje rady dla początkujących biegaczy.

Już od dawna noszę się z zamiarem napisania dla Was tego wpisu, gdyż praktycznie tak często pojawia się od Was to pytanie, że warto, aby wszyscy zainteresowani mogli je odnaleźć i przeczytać.

Skoro pytacie „Jak zacząć biegać?” to znaczy, że są chęci do biegania, a to jest najważniejsze. Uważam, że chcieć to móc. Jeśli czegoś bardzo chcemy to w sumie nic nie stoi na przeszkodzie. Wystarczy ubrać wygodny strój, obuwie biegowe i najzwyczajniej w świecie wyjść z domu.

Zapewne od razu zadalibyście pytanie „Ale co mam ubrać na pierwsze wybieganie?”

Myślę, że każdy z Nas ma w domu jakiś T-shirt, jakieś legginsy czy spodenki. Najważniejsze, żeby to były ubrania wygodne, które nie będą krępowały ruchów, nie za obcisłe i nie za duże 😉

Tylko co z obuwiem, jeśli nie macie obuwia biegowego?

Mam do Was prośbę. Proszę Was niech Wam nie przyjdzie na myśl założyć trampek. Odradzam bardzo.  Domyślam się, że będziecie biegać po chodniku, może jakimiś osiedlowymi uliczkami. Chcę Was przestrzec przed bieganiem w trampach, gdyż może się ona zakończyć kontuzją. Jeśli chcemy biegać to musimy być pewni, że nie będzie ono powodować uszczerbku na zdrowiu, prawda?

Wiem, że większość z Was uważa, że bieganie jest kosztowne. Na pewno nie tak bardzo jak myślicie. Najdroższe faktycznie jest obuwie biegowe. Dla osób początkujących pomimo wszystko polecam udać się do sklepu sportowego i kupić przecenione, starsze modele. Ja tak właśnie zrobiłam kupując pierwsze obuwie biegowe. Już chyba we wszystkich sklepach sportowych jest możliwość wykonania testu na podstawie, którego sprzedawca powie nam jaką mamy stopę i które obuwie będzie najbardziej odpowiednie dla naszego rodzaju stopy. Ja mam stopę pronującą, ale możecie mieć również stopę supinującą. Idealnie jeśli macie stopę normalną. Myślę, że każdy znajdzie i dobierze obuwie wedle swoich możliwości finansowych. Sądzę, że 100 zł to takie minimum. Optymalną kwotą byłoby 200 zł. Jeśli naprawdę nie masz pieniędzy to możesz spróbować swoich sił w konkursach organizowanych przez producentów obuwia czy sklepy sportowe internetowe. Kto nie próbuje ten nie wygrywa. Odradzam kupowanie obuwia już używanego. Tak jak nie powinno się nosić obuwia po kimś, tak samo nie powinniśmy biegać w obuwiu, które ktoś już używał. Każdy z Nas ma inny kształt, inny rodzaj stopy i różne podbicie. Używane obuwie ma już wyrobiony kształt, dopasowany do pierwszego użytkownika. Ponadto obuwie biegowe ma amortyzację, która po jakimś czasie się zużywa a skoro nie ma amortyzacji to i nie chroni stopy przed kontuzjami.

Gdy już wkręcicie się w bieganie i Wasze treningi będą systematyczne czyli 3 razy w tygodniu, możecie wtedy pomyśleć o oddychającej koszulce biegowej i oddychających spodenkach czy legginsach.

Jak rozpocząć pierwsze treningi biegowe?

Wszystko jest sprawą bardzo indywidualną i zależy czy dopiero zaczynacie przygodę z aktywnością czy może już od kilku miesięcy uczęszczacie na zajęcia fitness. Jeśli to całkowicie Wasz pierwszy start w aktywność to zalecam rozpocząć od spacerów w tempie szybszym od Waszego standardowego kroku. Pamiętajcie, aby ubrać się wtedy trochę lżej, bo większy wysiłek spowoduje, że zaczniecie się pocić. Z kolei nadmierne przegrzanie organizmu może się zakończyć przeziębieniem.

Na początek proponuję 3 km szybkiego marszu. Tylko jak zmierzyć 3 km? Możecie zainstalować sobie na telefonie aplikację, która będzie mierzyła dystans. Przez pierwsze 2 tygodnie pokonuj co drugi dzień szybkim marszem 3 km. Następnie zwiększaj dystans stopniowo o 500 m, na przykład co 2-3 tygodnie. Gdy poczujesz, że szybki marsz jest dla Ciebie komfortowy i nie czujesz się zmęczony, spróbuj zamienić szybki marsz na trucht. Możesz zastosować system: najpierw minuta marszu, minuta truchtu i tak na przemian aż do uzyskania wyznaczonego dystansu. Po truchtaniu pamiętaj zawsze na zakończenie treningu o rozciąganiu. Poświęć przynajmniej 5 minut na rozciąganie mięśni nóg (czworogłowe, dwugłowe, łydki) tułowia i ramion, dzięki któremu poprawi się ich elastyczność i przyspieszy regeneracja. Nie zrażaj się zakwasami na drugi dzień. To normalne. Daj sobie zawsze dzień odpoczynku ale nie omijaj kolejnych dni treningu. Prowadź dzienniczek. Jeśli będziesz mieć plan, będziesz się go trzymał, na pewno się uda.

Fantastycznie byłoby jeśli będziesz mieć towarzystwo. Może namówisz swojego partnera lub koleżankę na rozpoczęcie aktywności? Wspólna motywacja to coś wspaniałego.

Jeśli niestety nie możesz liczyć na wsparcie, zapraszam na moje wyzwania biegowe, które będą organizować na FB: Fit Fighterka. Aktualnie trwa Wyzwanie Biegowe Wrzesień 2017 cz. 2

Dołącz do Nas i dziel się swoimi pierwszymi treningami.

Chętnie zorganizuję dla Was również Spotkanie Biegowe.  Byłaby okazja spotkać się osobiście. Piszcie do mnie jeśli jesteście zainteresowani.

Życzę Ci podjęcia pierwszego kroku, a sam się przekonasz jakie pozytywne zajdą zmiany.

Trzymam za Ciebie kciuki!

Powodzenia!!! 🙂

#jakzacząćbiegać #radydlapoczątkującychbiegaczy #zaczynambiegać #chcęzacząćbiegać #bieganie #trening #treningbiegacza #treningpoczątkującegobiegacza #marsz #spacer #trucht #marszobieg #pierwszekilometry

2 thoughts on “Jak zacząć biegać? Moje rady dla początkujących biegaczy.

    • Wrzesień 25, 2017 at 2:37 pm
      Permalink

      No prosze czyli nie tylko ja biegam w Pegasusach 🙂

      Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *