Jak się przygotować do zawodów.

Zawody na różnych dystansach i na różnym podłożu wymagają nieco innego przygotowania.
Jedno jest niezmienne – trening. Czy przygotowujesz się do startu na 5km czy na półmaraton, bez odpowiedniego wcześniej treningu nie masz co startować.
Ważne jest również to by trening biegowy był urozmaicony i zawierał kilka ważnych jednostek jak trening ogólnorozwojowy, rytmy, siłę biegową, stabilizację, wzmacnianie, streching/rolowanie czy regenerację.

DSC_0440
Dzisiejszy wpis pragnę poświęcić przygotowaniom do dłuższych biegów trailowych i górskich.
Na pewno warto brać udział w zawodach na krótszych dystansach, ponieważ krótsze dystanse zapobiegają kontuzjom. Gdy robimy długie wybiegania wykonujemy wielokrotnie te same ruchy, co może powodować przeciążenia.

DSC_0415
Podczas dłuższych wybiegań budujemy wytrzymałość ogólną. Wskazane są wycieczki biegowe czy chodzenie po górach. Warto podczas długich wypraw testować żywność, aby podczas zawodów nie było przykrych niespodzianek w postaci problemów żołądkowo-jelitowych. Zdarzają się również niespodziewane reakcje alergiczne na żele energetyczne czy izotoniki. Dlatego lepiej sprawdzać podczas treningów czy nasz organizm dobrze toleruje dany specyfik.
Bardzo ważne są odpowiednie obuwie i inne akcesoria.
Odpowiedni sprzęt pozwoli uniknąć kontuzji, przegrzania, wychłodzenia, otarć czy odpażeń.
Co zatem powinno znajdować się w wyposażeniu biegacza trailowego czy górskiego.

Wyposażenie biegacza trailowego:
– skarpety kompresyjne
– obuwie
– odzież techniczna, termoaktywna
– kurtka biegowa
– plecak z bukłakiem
– żele energetyczne, izotonik
– rękawiczki, czapka, buff (w zależności od pory roku)

Odzież biegowa musi zostać dostosowana do warunków atmosferycznych. W górach pogoda często zmienia się z godziny na godzinę lub w miarę wzrostu wysokości. Trzeba być przygotowanym na wiatr, deszcz i śnieg. Dlatego na dłuższe treningi i starty w zawodach niezbędny będzie pojemny plecak z bukłakiem.

DSC_0512Foto: plecak Merrell LUTON

Jeśli masz zwykłe obuwie na treningi na bieżni czy asfalcie to w terenie nie zdadzą egzaminu. Warto zainwestować w dobre obuwie trailowe, które sprawdzi się na każdej nawierzchni i w trudnych warunkach atmosferycznych. Najlepiej wodoodporne, odporne na ścieranie, które będzie chronić przed wodą i błotem. Obuwie trailowe powinno uwzględniać stabilizację stopy na nierównym podłożu i posiadać bieżnik, który ułatwi bieganie w błocie.

DSC_0398Foto: obuwie Merrell All Out Though Mudder 

DSC_0378

DSC_0407

DSC_0450

Przed startem warto zapoznać się z trasą biegu. Dokładnie przestudiować, gdzie będą punkty kontrolne i jakie są limity czasu. Dobrze mieć mapę ze sobą w trakcie biegu lub wgrać ją do swojego GPS. Dzień przed startem sprawdź prognozę pogody i przygotuj odzież i obuwie. Spakuj potrzebne rzeczy do plecaka. Połóż się spać wcześniej, by rano wstać wypoczętym, dobrze zregenerowanym i pełnym siły do podjęcia tak dużego wysiłku. Zjedz porządny, ale lekki posiłek na 2 godziny przed startem.

Jeśli na treningach sprawdziłeś obuwie, odzież i żywność to bieg na pewno będzie należał to udanych.

Powodzenia!

#bieganie #bieganiewterenie #trail #running #trailrunning #merrell #mynature #jaksięprzygotowaćdozawodów #biegiprzełajowe #biegigórskie

2 thoughts on “Jak się przygotować do zawodów.

  • Październik 6, 2016 at 7:19 am
    Permalink

    przygotowanie się do treningu, czy zawodów to podstawa. Niestety ludzie bardzo często uważają, że w sport wchodzi się po prostu z buta, po co sprzęty, po co rozgrzewka, po co odpowiednie odżywianie, przecież uprawiam sport więc to powinno wystarczyć.

    Czytałam o wielu przypadkach, gdy kogoś poskręcało w brzuchu bo postanowił zajadać się nowym, „lepszym” batonem tylko dlatego, że np. był dawany na starcie.

    Dobry post, świadomość trzeba w ludziach budzić 🙂

    Reply
    • Październik 6, 2016 at 10:22 am
      Permalink

      Dziękuję. Temat przygotowań do zawodów to temat rzeka. Trzeba odpowiednio przygotować się treningowo, logistycznie, sprzętowo i mentalnie. Mam nadzieję, że powrócę z tym tematem nie raz. Pozdrawiam! 🙂

      Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *