Jak chronić się przed zanieczyszczeniami powietrza.

Czy wiecie, że Polska jest w czołówce najbardziej zanieczyszczonych państw Unii Europejskiej?

W trosce o swoje zdrowie dbamy o siebie uwzględniając aktywność fizyczną. Niektórzy wybierają siłownie, ale są wśród nas Ci, którzy lubią biegać w mieście. Jest też liczna grupa osób, które trening wykonują w drodze do lub z pracy. Mam tu na myśli nie tylko biegaczy, ale również rowerzystów, rolkarzy.

Czy zastanawialiście się czy taki trening ma sens? Czy wyjdzie nam na dobre?

20160610_132522

Niestety nie.  Każdego dnia podczas dojazdu do pracy, czekając na komunikację miejską, a zwłaszcza spacerując, biegając lub jadąc na rowerze wzdłuż ruchliwej ulicy, narażamy nasz organizm na wdychanie trujących substancji, zwłaszcza tych związanych z emisją spalin samochodowych. Są to rakotwórcze i mutagenne substancje.
Szczególnie groźne są cząstki pyłu PM10 o średnicy 10 mikrometrów (mniejsze od tkanek) i PM2,5 o średnicy 2,5 mikrometrów (mniejsze od krwinek czerwonych). Taki pył zawiera cząstki sadzy, a także związki azotu i siarki.      Gdy go wdychamy, podrażnia drogi oddechowe i płuca, powoduje stany zapalne, choroby układu krążenia. Pył PM2,5 jest jeszcze groźniejszy – jest tak mały, że bez większego trudu w pęcherzykach płucnych przenika do krwi, z którą wędruje po organizmie. W smogu znajdziemy też benzo(a)-piren – związek rakotwórczy.
DSC_0033

Zanieczyszczone powietrze powoduje:

Choroby układu oddechowego: niewydolność płuc, astmę, obturacyjną chorobę płuc, zapalenie błony śluzowej jamy nosowej, gardła, oskrzeli, nowotwory płuc.

Zaburzenia centralnego układu nerwowego: bezsenność, bóle głowy, złe samopoczucie.

Choroby oczu: Zapalenie spojówek oka.

Reakcje alergiczne organizmu: kaszel, katar, chrypka,

Zaburzenia w układzie krążenia: choroby serca, zawały, udary.

W Polsce z powodu zanieczyszczenia powietrza co roku umiera    45 tysięcy osób, a na całym świecie co roku umiera 3,5 mln ludzi, którzy oddychają zanieczyszczonym i zapylonym powietrzem.

W jaki sposób możemy siebie chronić?

1. Kontroluj jakość powietrza.

Bieżące dane pomiarowe znajdziesz na stronie Główny Inspektor Środowiska 

Znajdziesz tam również bezpłatną aplikację na urządzenia mobilne, prezentującą bieżące dane o jakości powietrza. Klikasz na mapie Polski w Twoją lokalizację i pojawiają się wyniki.

2. Pamiętaj o nawodnieniu.

Im więcej będziesz pić tym lepiej, bo w ten sposób usuwasz nagromadzone toksyny z organizmu. Pamiętaj by pić regularnie w ciągu dnia, niewielkie ilości wody.

3. Wspieraj swój organizm zdrową dietą.

Niech Twoje dzienne menu pełne będzie świeżych warzyw i owoców, które zawierają najwięcej antyoksydantów. Jedz również kasze: jaglaną, gryczaną, rośliny strączkowe, kiełki, nasiona, orzechy oraz ryby. Szczególnie wzbogać dietę w witaminy A, C i E, selen, cynk, mangan, miedź, beta-karoten i flawonoidy. Dzięki nim pomożesz  zneutralizować nadmiar wolnych rodników powstających wskutek oddychania zanieczyszczonym powietrzem. Działaj profilaktycznie, gdyż wolne rodniki przyczyniają się do rozwoju astmy oskrzelowej i przewlekłej obturacyjnej choroby płuc.

4.Używaj masek sportowych (przeciwpylnych i przeciwalergicznych) podczas aktywności.

Dla biegaczy, rowerzystów lub uprawiających inny sport na powietrzu polecam maski RESPRO. Obecnie testuję maskę RESPRO Cinqro, która wykonana jest z neoprenu, zawiera dwa filtry DACC i Hepa-Type. Chroni przed PM10, PM2.5, filtruje cząsteczki zanieczyszczenia mniejsze od 0.3 mikrona.

DSC_0003

DSC_0204

DSC_0158

5. Unikaj jeżdżenia samochodem. Bądź świadomy, że zanieczyszczasz powietrze.

6. Wyjeżdżaj z miasta i wypoczywaj na łonie natury jak najczęściej.

DSC_0156

#aktywnośćfizyczna #sport #zanieczyszczeniepowietrza #maskasportowa #maskaprzeciwpyłowa #maskaprzeciwalergiczna #RESPRO #smog #Nike #NikeWomen #NikeRunning #NikeStructure19

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *